Han blev kåret som årets leder i 2017, men han vil egentlig helst vente mindst 5 år med at tale om det. For hvis man dyrker sine succeser for meget, går det ud over sulten og ambitionerne. Tilfredshed er vækstens værste fjende, mener Niels Buus, CEO i GomSpace, der udvikler nanosatelitter og kommunikationssystemer og har en årlig vækstrate på 70 procent. Han efterlyser mere mod og mindre kage i danske virksomheder. For stor vækst er drevet af stor appetit.

Når man leder en virksomhed, der på fire år er vokset fra 10 til 178 ansatte, har en årlig vækst på 70 procent, kunder i 50 lande og er førende i verden inden for sin branche, er det svært ikke at være tilfreds. Men Niels Buus er ikke tilfreds. Glad måske. Men ikke tilfreds.

For tilfredshed kvæler ambitionerne, og hvis de dør, så dør væksten. Selvfølgelig skal man anerkende gode præstationer og flotte resultater, men heller ikke mere end det. For de er ikke andet og mere end små skridt på vej mod målet. Og det er målet, det handler om.

Ambitioner kan blive kvalt i kage

“For få år siden spiste vi kage for at fejre, hver gang vi havde lavet noget nyt. Og selvom jeg godt forstår trangen til at markere sine succeser, så følte jeg, at det var en trussel mod vores ambitioner. Hvis vi spiser os mætte i kage, er vi ikke sultne nok til at kæmpe videre. Det svarer til, at et fodbold- eller håndboldhold holdt en stor fest, hver gang de havde spillet en god kamp. Den form for tilfredshed kan meget nemt gå ud over ambitionerne,” mener Niels Buus.

Og i det kapløb, GomSpace deltager i, forstår man hans bekymring. Rumfartsteknologien tordner derudad, og derfor er det afgørende at bevare den førerposition, som virksomheden på bare få år har indtaget.

GomSpace udvikler nanosatelitter og kommunikationssystemer, for eksempel til overvågning og sporing af fly og køretøjer. Nanosatelitter er, som navnet antyder, meget mindre end konventionelle satelitter og koster helt ned til en tusindedel af de store, klodsede kasser, man normalt forbinder med satelitter. Ikke mindst derfor er markedet for de små satelitter i eksplosiv vækst, og det er i høj grad GomSpace, der præger både udviklingen og væksten.

Glem strategier og budgetter

Udviklingen går så hurtigt, både i markedet og hos GomSpace med hovedsæde i Aalborg og afdelinger i Sverige, Singapore og USA, at det ikke giver mening at lægge strategier og budgetter i traditionel forstand, fortæller Niels Buus.

“Vi kender retningen, og vi kender målet. GomSpace skal være en betydende, global rumfartsvirksomhed. Men med den hastighed, markedet og teknologien udvikler sig, kan vi ikke lægge strategier og budgetter i traditionel forstand. Vi laver planlægning hele tiden. Strategisk arbejder vi inden for en ramme, hvor vi hele tiden er nødt til at kunne justere strategien, og i stedet for budgetter laver vi forecasts for fem kvartaler og fem år ad gangen. Dem justerer vi også løbende,” fortæller Niels Buus.

Vækst kræver mod til at sætte sig store mål og fastholde fokus på målene. Så må detaljer som strategier, budgetter og planlægning justeres derefter, mener Niels Buus.

“Vi er det, man vil kalde en eksponentiel virksomhed. Mange af verdens største virksomheder i dag er ikke ret gamle, men har udviklet sig med voldsom hast, ligesom vi gør. Derfor er vi nødt til at have en meget dynamisk planlægning, der hele tiden kan justeres,” forklarer han.

En så eksplosiv vækst kræver også, at man kan omgive sig med mennesker, der er drevet af personlige ambitioner om at være med til at tage et stort ansvar og gøre en forskel. Både for sig selv og for virksomheden.

Plads til store personlige ambitioner

“Mit job er at få tanker og idéer. Det er mig, der sætter tempoet, ambitionerne og kravene. Og de er høje. Men det tiltrækker også en bestemt type af mennesker, og dem kommer der ikke færre af, bare fordi kravene er høje. Tværtimod,” siger Niels Buus.

GomSpace er rekrutteringsmæssigt begunstiget af at være både i en branche og et område, hvor der er et forholdsvis stort udbud af kvalificeret og ambitiøs arbejdskraft. Det betyder også, at der er tale om medarbejdere, der stiller store krav til virksomheden. Netop udtrykket medarbejdere har Niels Buus det i øvrigt lidt stramt med.

“Jeg bruger i hvert fald ikke udtrykket mine medarbejdere. Vi er frie, individuelle mennesker, og vi er her ikke for at opretholde en organisation. Vi er her for at nå et mål,” fastslår han.

Det betyder også, at Niels Buus i høj grad er afhængig af andre – og af sin egen evne til at lede igennem andre.

“Jeg kommer fra en lille landsby, og jeg er opdraget med, at hvis man bare er idémand, så er man ingenting. Jeg er enormt afhængig af at have mennesker omkring mig, som kan føre idéerne ud i livet. Derfor er jeg nødt til at være meget tydelig omkring de store mål, og jeg er nødt til i høj grad at bedrive tillidsbaseret ledelse. Fordi vi vokser så hurtigt, har vi jo heller ikke alle systemer og strukturer på plads. Det betyder, at vi er afhængige af hinanden og af hvert eneste menneske i virksomheden. Men det giver også næring til store personlige ambitioner hos hver enkelt, og vi taler meget om både ambitioner og ansvar, når vi ansætter,” fortæller han.

Stor vækst er drevet af stor appetit – og mod

Og så er vi tilbage ved det med appetitten og ambitionerne. Ifølge Niels Buus er de forudsætninger for vækst, og det er en udfordring i mange danske virksomheder.

“Hvis man har evnen til at være med til at skabe vækst, så har man også forpligtelsen. Der er mange i Danmark, der har evnen, men ikke lever op til forpligtelsen,” konstaterer han.

Vi danskere har det med at spise os mætte og tilfredse i kage, mener han. Men det er ikke den eneste hæmsko for vækst. Danskerne, og danske virksomheder, mangler mod, mener Niels Buus.

“Man kan ikke trække ud i overhalingsbanen og lade være med at trykke på speederen. Hvis man vil udvikle sig, skal man turde at sætte noget på spil. Man skal have modet til at sætte sig store mål uden i første omgang at fortabe sig i, hvordan man når dem. Det finder man ud af bagefter. Jeg tror på, at hvis vi har målet for øje, så driver ambitionerne os til at finde løsningerne. På den måde er jeg selvfølgelig også optimist. Mit glas er altid halvt fyldt. Men også kun halvt,” fastslår han.

Adfærd avler kultur – ikke omvendt

I 2014 var der 10 ansatte i GomSpace. For et år siden var der 125, og i dag er der 178. Med Niels Buus’ ord 178 selvstændige individer, der alle i høj grad arbejder for at opfylde personlige ambitioner. Så hvordan i alverden skaber og fastholder man en kultur i virksomheden, der gør, at de mennesker kan fungere sammen?

Niels Buus korte svar er, at det gør man ikke.

“For mig er kultur ikke noget, man arbejder med. Det er noget, der opstår ud fra den adfærd, vi hver især udviser i hverdagen. Og den adfærd kan jeg påvirke. Jeg bruger mange kræfter på at kommunikere vores mål til alle i virksomheden og på at sikre, at alle kender retningen og deres rolle. Den fælles forståelse skaber en fælles adfærd, og ud af den opstår kulturen i virksomheden.

Som topchef er Niels Buus også nødt til selv at udvikle sig i takt med virksomheden.

Væksten betyder også, at jeg hele tiden er nødt til at udvikle mig og min rolle som leder, efterhånden som virksomhedens behov for ledelse skifter. For eksempel vokser behovet for min kommunikation med omverdenen hele tiden, og det er også noget, jeg arbejder med personligt,” slutter han.

Dette var det fjerde indlæg i vores serie om ”virksomheder i voldsom vækst”.
Læs det første indlæg om Holmris 
her.
Læs det andet indlæg om MiR 
her.
Læs det tredje indlæg om GPV International her