5 grunde til, at du som leder bør tage sociale medier (dybt) alvorligt – og 5 gode huskeregler, når du kaster dig ud på dem

21. juli 2015
//

Hvis du har læst de første to blogs i vores lille serie om ledelse og ledere på sociale medier, har du måske besluttet dig for at kaste dig ind i de virtuelle fællesskaber. Måske er du der allerede. Det kan selvfølgelig også være, at du er blevet afskrækket i en sådan grad, at du har trukket stikket, afskaffet din computer og er gået tilbage til blok og kuglepen i stedet for. Uanset hvad, så får du her 5 gode grunde til, at du bør overveje at være aktiv på de sociale medier og 5 huskeregler, før du kaster dig derud.

Grund nr. 1: Dine medarbejdere er der

Din virksomhed tegnes i høj grad af dine medarbejdere. Det er der intet nyt i. Det – forholdsvis – nye er, at dine medarbejdere er på sociale medier, og det er de sandsynligvis både i arbejdstiden og i fritiden. Dermed bliver der – uanset om du medvirker eller ej – tegnet et billede af din virksomhed på de sociale medier, fordi medarbejderne diskuterer deres arbejdsliv her. Hvis du ikke er til stede, går du glip af værdifuld viden, og du misser en gylden mulighed for at komme tættere på medarbejderne og tegne virksomheden sammen med dem.

Grund nr. 2: Dine kunder er der

Mange virksomheder har efterhånden prøvet at komme i uvejr på sociale medier – en såkaldt shitstorm. Der skal bare én dårlig oplevelse til for én kunde og bang! så eksploderer de sociale medier med kritik – måske både af virksomheden og af dig som leder. Hvis du er aktiv på de sociale medier, kan du ikke alene følge med i, hvad der rører sig, og hvad andre skriver om din virksomhed – både godt og skidt. Du kan også tage mange ting i opløbet og i høj grad selv være med til at sætte og præge den dagsorden, som virksomheden – og du selv – er en del af.

Grund nr. 3: Du og din virksomhed er der, uanset om du deltager aktivt eller ej

Som sagt, så bliver du – eller som minimum din virksomhed – sandsynligvis nævnt og debatteret på de sociale medier, uagtet om du er til stede eller ej. At holde sig udenfor svarer lidt til, at du går på arbejde hver dag med bind for øjnene, deltager i møder med vat i ørerne og i øvrigt lader hånt om både andres meninger og de muligheder, de rummer.

Grund nr. 4: Du kan ikke lede bag dobbeltlukkede døre

Den anerkendte østrigske ledelsesekspert, Roland Deiser, der både forsker i strategisk brug af sociale medier og rådgiver flere Fortune 500-virksomheder, udtrykte det sådan her i et interview med Lederne:

”Sociale medier lægger op til tværgående samarbejde og improviseret kommunikation, der kører ad tilfældige kanaler. Hele præmissen og styrken i de her redskaber er jo netop, at de foregår ad hoc og her-og-nu, og at de er netværksbårne og ikke tager hensyn til, om deltagerne har særlige stjerner på skulderen. De kører med andre ord helt på tværs af traditionelle kommandoveje og top-down-styrede beslutningsprocesser.”

Grund nr. 5: Du kan udvikle din virksomhed

I forlængelse af grund nr. 4: Du går glip af uanede muligheder for at udvikle dig selv, dine medarbejdere og din virksomhed, hvis du holder dig selv ude af det gode, sociale selskab. Til gengæld kan du høste masser af idéer og input ved at vide, hvad andre skriver og mener om virksomheden, jeres produkter og jeres ydelser.

5 ting, du skal huske, når du vil være aktiv på sociale medier

Huskeregel nr. 1: Hav en klar strategi

Som med al anden kommunikation skal du gøre dig klart, hvad du vil med den. Hvad vil du have ud af den, og hvad skal de, der følger dig og kommunikerer med dig, få ud af det? Du skal med andre ord lægge en strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier.

Huskeregel nr. 2: Kend dine grænser

Ganske som du skal vide, hvad du vil med din tilstedeværelse, skal du også kende dine grænser. Din tilstedeværelse er ikke ensbetydende med, at du skal udlevere alt. Vær bevidst om, hvor langt du vil gå, og hvor meget du vil give af dig selv.

Huskeregel nr. 3: Vær ærlig, autentisk og personlig

Som sagt er der ingen, der siger, at du behøver krænge dit inderste ud for alle og enhver, men omvendt kan du heller ikke slippe afsted med at give dig ud for noget, du ikke er, bare fordi du er gemt bag en skærm og en digital profil. I stedet giver medierne dig mulighed for at synliggøre og styrke den leder og det menneske, du allerede er.

Huskeregel nr. 4: Lyt! (eller: Læs!)

De sociale medier er en guldgrube af viden om andres syn på dig, din virksomhed, jeres produkter og ydelser. Du kan få rigtig meget ud af at give plads til andre, læse hvad de skriver, og så kan du eventuelt kommentere og diskutere. Husk, din professionelle tilstedeværelse på sociale medier handler ikke først og fremmest om dig, men om din virksomhed, dine medarbejdere og dine kunder. Lad dem komme til, lad dem blive hørt og tag så dialogen.

Huskeregel nr. 5: Vær aktiv

Hvis du har besluttet dig for at være til stede på sociale medier, så skal du også være aktiv. Det er den eneste måde, du får opbygget et netværk på, og uden det er der ingen grund til at være der. Det svarer til at køre dybt ind i den mørke skov og stille dig op på en træstub for at fortælle hele verden, hvad du gerne vil sige.

Husk, at du er mere end velkommen til at dele og kommentere på indlægget. Vi vil f.eks. gerne høre, hvad du bruger sociale medier til, og hvad du får ud af at være aktiv på dem. Eller hvad der eventuelt afholder dig fra at være til stede.

Husk også at læse den næste og sidste blog i vores serie om ledelse og ledere på sociale medier. Her bringer vi et interview med Jesper Rønnow Simonsen, der i sin egenskab af direktør for Skat bruger 1 time hver dag på hele 4 forskellige sociale medier.

Lignende blogindlæg