Jesper Rønnow Simonsen er øverste chef for 6.400 medarbejdere i en af landets mest udskældte organisationer, SKAT. Alene ud fra den introduktion vil de fleste mene, at han nok har rigeligt at se til, og at sociale medier som LinkedIn, Twitter og Instagram næppe er noget, han har tid – eller lyst – til at beskæftige sig med. Men det gør han. Faktisk er Jesper Rønnow Simonsen en af Danmark mest aktive topledere på sociale medier. Han tager sig tid til det, netop fordi han har lyst, og fordi han synes, det er vigtigt. Og han får rigtig meget ud af det, fortæller han i dette interview, der er den sidste blog i vores lille serie om ledelse og ledere på sociale medier.

Når Jesper Rønnow Simonsen sætter sig bag skærmen, er det ikke for at gemme sig. Tværtimod. Direktøren for SKAT bruger en time hver dag på sociale medier for at være synlig for både medarbejdere, kunder og andre ledere.

”Mit daglige arbejde består af ledelse, kommunikation og samarbejde, og de sociale medier er ét af de værktøjer, jeg bruger til det. De er simpelthen en fast del af den måde, jeg arbejder på,” siger Jesper Rønnow Simonsen.

Dialogen er en forpligtelse – og en gave

Han er, i sin egenskab af direktør for SKAT, aktiv på LinkedIn, Twitter og Instagram og på SKATs interne sociale netværk, Yammer. Og aktiv skal tages bogstaveligt.

”Hvis man melder sig ind, så må man også tage hele pakken med. De sociale medier indbyder til dialog og dermed også til kritik – både positiv og negativ. Og man er nødt til at svare og indgå i en dialog. Det er i virkeligheden den væsentligste grund til, at jeg overhovedet bruger tid på de sociale medier. Jeg opsøger dialogen både internt og eksternt for at blive klogere på, hvordan både medarbejderne og omverdenen ser på vores organisation, vores service og vores måde at kommunikere og agere på,” forklarer direktøren.

Et stort, åbent vindue

Jesper Rønnow Simonsen sammenligner sine følgere og samtalepartnere på sociale medier med et gigantisk advisory board, som han føler sig forpligtet til at lytte til.

”Min opgave er selvfølgelig at udvikle SKAT som organisation, og hvis det skal give mening, er jeg nødt til at vide, hvad andre mener om os og forventer af os. Alle er kunder her, uanset om de vil det eller ej, og de kan ikke gå andre steder hen og vælge en anden leverandør af vores ydelser. Det forpligter os i særlig grad til at lytte til vores omverden og tage de input, der kommer, alvorligt. Vi vil og skal være en kundeorienteret organisation, og derfor er vi nødt til at have et stort, åbent vindue mod omverdenen. Det er de sociale medier blandt andet. Her skal vi både kigge ud og lade folk kigge ind, og vi skal tage imod de input, der kommer, og bruge dem konstruktivt. Fuldstændig som man gør det med de input, man får fra et advisory board i en enhver anden virksomhed. Det her er bare et gigantisk advisory board.”

Direktøren har også tidligere fremhævet, at de sociale medier giver ham mulighed for at kommunikere direkte med omverdenen uden det filter, som eksempelvis journalister lægger på kommunikationen gennem massemedierne.

En gigantisk bibliotek

Topchefens tilstedeværelse på sociale medier handler dog ikke udelukkende om at være den menneskelige og lyttende spydspids for SKAT. Jesper Rønnow Simonsen bruger også medierne til at diskutere og indsamle viden om ledelse, og for ham er der uundværlig inspiration at hente i forskellige diskussionsgrupper med både forskere, eksperter og kolleger.

”Man kan godt lede uden at være aktiv på sociale medier, men man går glip af mange muligheder for at blive bedre. Og det er for mig en naturlig del af det at være leder. At man hele tiden udfordrer sig selv. Særligt på LinkedIn og Twitter er der en guldgrube af viden om ledelse. Det handler om at finde nogen, der interesserer sig for det samme som dig selv, og så koble sig på dem. Det svarer til at træde ind i et kæmpe bibliotek, og det er enormt inspirerende,” siger han og understreger, at det selvfølgelig kræver både evne og vilje til at sortere i de mange informationer. ”Men det lærer man,” forsikrer han.

Intern synlighed bringer direktøren tættere på medarbejderne

Når Jesper Rønnow Simonsen finder noget, der er rigtig interessant, tager han det med ind i sin organisation og deler det internt. Det gælder i øvrigt også de førnævnte input, han får i sin dialog med kunder og samarbejdspartnere. Hidtil har han ikke krævet af sine medarbejdere, at de, ligesom han, er på sociale medier, men han er så småt begyndt at forlange af sine direktører og underdirektører, at de som minimum er aktive på LinkedIn.

”Ledelse handler om kommunikation. En meget stor del af mit virke er at fortælle, hvad jeg – og vi – laver, og hvor vi gerne vil hen med det, ikke mindst til medarbejderne. Her kan man nå langt ud på én gang med sociale medier – naturligvis som et supplement til møder og samtaler i den virkelige verden. Jeg er jo chef for en stor organisation med mange ansatte over hele landet, og nærvær og samtale er vigtigt. Enhver post på et socialt medie er netop en invitation til dialog.”

Alt at vinde …

Som vi også har skrevet om i de tidligere blogs om ledelse og ledere på sociale medier, så stiller det krav til ledere at være aktiv på sociale medier. Krav om bl.a. åbenhed, tilstedeværelse og autenticitet. Men Jesper Rønnow Simonsen mener ikke, at ledere, der overvejer at gå i hans digitale fodspor har noget synderligt at frygte:

”Det er med det her som med alt andet. Hvis man tænker sig om, så er der grænser for, hvor galt det kan gå. Du skal bare kunne stå på mål for det, du skriver og siger, og så skal du have en idé om mekanismerne i de sociale medier, tonen i dem og en fornemmelse for, hvem du kommunikerer med. Der findes selvfølgelig en hel masse gode guides til, hvordan man kommer godt i gang med det, men min hovedanbefalinger er: Se hvad andre gør, og prøv dig frem.,” slutter direktøren.

Husk, at du er mere end velkommen til at dele og kommentere på indlægget. Vi vil f.eks. gerne høre, hvad du bruger sociale medier til, og hvad du får ud af at være aktiv på dem. Eller hvad der eventuelt afholder dig fra at være til stede.