Antallet af sociale medier vokser konstant, og det samme gør forventningerne om, at du som leder er aktiv på dem. Men ganske som i den virkelige verden kan du heller ikke i den virtuelle være overalt. Så hvad skal du vælge og hvorfor? Her får du en oversigt over de fem mest udbredte sociale medier og en kort introduktion til, hvad du som leder kan bruge dem til. Det er ikke ensbetydende med, at du skal kaste dig ud på dem alle – og slet ikke på én gang. Men du bør overveje det, hvis du ikke allerede er der. Det er dine medarbejdere, dine kunder og dine samarbejdspartnere nemlig.

Medie nr. 1: LinkedIn

Danskernes foretrukne sociale medie til professionelle formål. I marts i år var der 1.806.709 danske profiler på LinkedIn og over 300 mio. profiler på verdensplan. Langt de fleste ledere i dansk erhvervsliv har en profil og bruger den til professionel networking, jobsøgning og rekruttering, sparring osv. Mange bruger også LinkedIn som et målrettet salgs- og marketingværktøj, og som leder kan du i samarbejde med medarbejdere, der også har en profil, brande virksomheden. Der er desuden et væld af åbne og lukkede fora, hvor ledere og ledelseseksperter udveksler og diskuterer den nyeste forskning og viden omkring ledelse, virksomhedsstrategi, produktudvikling og meget andet. LinkedIn er kort sagt en guldgrube af viden, inspiration og konkrete idéer.

Medie nr. 2.: Twitter

Lad det være sagt med det samme: Twitter tilhører de, der kan fatte sig i korthed. 140 tegn har du til rådighed til en opdatering, et såkaldt tweet, men husk i den forbindelse på, at det, der ikke kan siges kort og præcist, sjældent er værd at sige. Twitter er – i modsætning til eksempelvis LinkedIn og Facebook et veritabelt vandfald af informationer. Der er 302 mio. Twitter-brugere på verdensplan, og det skønnes, at de 270.000 er danske. Twitter er det foretrukne sociale medie for mange politikere, sportsstjerner, musikere og meningsdannere og bruges også af mange erhvervsledere, fordi man kort og kontant kan rejse – og kommentere på – konkrete sager og aktuelle emner. At være aktiv på Twitter er således relativt overkommeligt. At følge med og sikre sig, at man kun fanger de relevante nyheder og opdateringer, er lidt mere udfordrende.

Medie nr. 3: Facebook

Ubetinget danskernes foretrukne sociale medie med 3,4 mio. profiler. På verdensplan var der i maj 2015 ikke færre end 1,4 mia. Facebook-brugere. Facebook er ved første øjekast et kaotisk sammensurium af alt fra kæledyr, falde-på-halen-komik og kageopskrifter til selviscenesættende glansbilleder og politiske prædikener. Men tag ikke fejl. Facebook kan bruges både personligt og professionelt og kan med den rette strategi være et målrettet medie for dig som leder til at kommunikere med både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Her er parader og facader sænket en smule i forhold til eksempelvis LinkedIn, og dermed rummer Facebook oplagte muligheder for at have en mere uformel og direkte kontakt med eksempelvis dine medarbejdere, end de fleste ledere normalt har mulighed for i en travl og hektisk hverdag. Facebook er et oplagt medie til at løfte så meget af sløret, som du måtte ønske, for mennesket bag lederen.

Medie nr. 4: Instagram

Hvor de øvrige medier primært er båret af ord, er Instagram – næsten – et rent billedmedie. Der er 300 mio. brugere på verdensplan, og det skønnes at mellem 500.000 og 700.000 af dem er danskere. Mange virksomheder bruger Instagram som opslagstavle for nye produkter og i visse tilfælde prototyper af kommende produkter, som de så beder om følgernes mening om og input til. Som leder kan du f.eks. via Instagram lade dine medarbejdere og andre interesserede følge visuelt med i din hverdag både i og uden for virksomheden og dermed lade dem komme tættere på dig – både som chef og som menneske.

Medie nr. 5: Yammer

Yammer er virksomhedens interne Facebook og bruges af mere end 200.000 virksomheder over hele verden. Et socialt medie, der minder meget om sin eksterne storebror, men hvor brugerne tilhører samme virksomhed. Yammer er et oplagt værktøj for dig som leder til at kommunikere direkte med dine medarbejdere og til at lade medarbejderne komme til orde over for dig. Desuden har Yammer i mange virksomheder stort set elimineret de forkætrede ”alle-mails”, som ofte får indbakkerne til at bugne med – om ikke ligegyldigheder – så i hvert fald budskaber, der er mere nice-to-know end need-to-know. Yammer er også oplagt til hurtig og effektiv kommunikation i virksomheder, hvor medarbejderne er spredt på flere afdelinger, adresser og endda lande.

Husk, at du er mere end velkommen til at dele og kommentere på indlægget. Vi vil f.eks. gerne høre, hvad du bruger sociale medier til, og hvad du får ud af at være aktiv på dem. Eller hvad der eventuelt afholder dig fra at være til stede.

Husk også at læse den næste blog i serien om ledelse og ledere på sociale medier. Her får du 5 konkrete grunde til at være til stede på sociale medier og 5 huskeregler, før du kaster dig derud.