Sådan skaber du en stærk innovationskultur – 6 konkrete råd

8. september 2015
//

Innovation kommer ikke af sig selv. Den kræver de rette betingelser, medarbejdere og lederegenskaber. Og frem for alt: Mod! For langt de fleste virksomheder er innovation en forudsætning for overskud og vækst, ja ganske enkelt for overlevelse. Og det kræver, at innovation gennemsyrer hele virksomheden og er en indgroet del af kulturen. Skal alle medarbejdere så være innovative? Nej, men de skal være omstillingsparate og have en innovativ indstilling. Her får du 6 konkrete råd til at skabe en stærk innovationskultur i din virksomhed.

Lad det være sagt med det samme: En sund innovationskultur i din virksomhed er ikke ensbetydende med, at samtlige medarbejdere skal være små Georg Gearløser og Ole Opfindere. Men innovation er nødt til at gennemsyre hele virksomheden.

To typer af innovation

Det giver ofte mening at skelne mellem Radikal innovation, der kan være opfindelsen og lanceringen af et nyt, banebrydende produkt a la iPhone og Inkrementel innovation, der er kendetegnet ved gradvise, men væsentlige eller synlige forbedringer af noget eksisterende.

Inkrementel innovation er en af de væsentligste forklaringer på Toyotas succes og vækst gennem mere end 70 år, forklarede Katsuaki Watanabe, Toyotas topchef, i Harvard Business Review for nogle år siden:

“There is no genius in our company. We just do whatever we believe is right, trying every day to improve every little bit and piece. But when 70 years of very small improvements accumulate, they become a revolution.”

Det at arbejde målrettet med innovation kræver en stærk innovationskultur. Her får du seks gode råd til, hvordan du etablerer eller optimerer sådan en kultur i din virksomhed:

Råd nr. 1: Lyt! Og sæt en klar dagsorden for alle medarbejdere

Som leder skal du først og fremmest lytte til din organisation. Du skal kende medarbejdernes kompetencer og indstilling, og du skal gøre det klart for dem, at innovation er en indgroet del af virksomheden. Ganske som du skal have det i dig som leder, så skal dine medarbejdere også. I skal være omstillingsparate, risikovillige og turde at begå – og acceptere – fejl. Det er den dagsorden, du skal sætte som leder, og du skal være villig til at tilpasse din organisation derefter. Du skal turde at skifte ud, hvis det er nødvendigt for at sætte det helt rigtige hold.

Råd nr. 2: Lad modsætninger mødes

Innovation opstår næsten altid i teams, og de teams skal rumme komplementære kompetencer. Et godt eksempel er B&O, som jeg nævnte i det tidligere indlæg om innovation her på bloggen. Virksomheden matchede de teknisk og rationelt tænkende ingeniører med de æstetisk og kunstnerisk tænkende designere og skabte produkter, der er verdenskendte for både design og kvalitet. De senere år er organisationen alligevel – og på trods af innovationskulturen – kommet voldsomt under pres fra ny, innovativ teknologi. Innovationsevne er ingen garanti for evig succes, men den er en forudsætning for vedvarende udvikling.

Råd nr. 3: Skab en kultur, der belønner innovation

Hos virksomheder som 3M får de flere end 80.000 medarbejdere løn for at bruge 15% af deres arbejdstid på at tænke og skabe nyt. Post-It-notesblokkene blev skabt under det system. Google har et tilsvarende system, hvor medarbejderne forventes at bruge 20% af deres tid på et hvilket som helst projekt, de vil.

Råd nr. 4: Begå fejl – og gå videre

”Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm,” sagde Winston Churchill. Hvis man skal skabe fremgang og forbedring – og skabe nyt – må man være indstillet på at begå fejl. Stort set ingen, der udvikler nye eller forbedrer eksisterende produkter og ydelser, rammer helt rigtigt første gang. Tænk blot på, hvor mange fejlrettelser der typisk følger lanceringen af ny software. At fejle er en del at det at udvikle, og det skal både ledelse og medarbejdere turde – og være villige til at acceptere.

Råd nr. 5: Se fremad

Bill Gates sagde engang: ”Success is a lousy teacher. It seduces smart people into thinking they can’t lose.” Innovation må ikke kun være drevet af nødvendighed. Den skal have konstant fokus – også når virksomheden trives og har succes. Måske tænkte Gates på Kodak, som var dominerende på markedet for fotofilm og også producerede de kameraer, der brugte filmene. Tænk blot på udtrykket ”a Kodak Moment,” som stadig bliver brugt. I dag er de gammeldags kameraer stort set forsvundet til fordel for digitale kameraer, og det var tæt på at tage livet af Kodak. Ironisk nok. For det var faktisk Kodak, der opfandt digitalkameraet, men af frygt for at underminere sit eget, lukrative marked for film lod virksomheden opfindelsen ligge i skuffen. Resten er historie men illustrerer, at man altid skal se fremad – aldrig tilbage. Nogle gange gør udviklingen ens produkter overflødige. Og nogle gange driver man selv den udvikling.

Råd nr. 6: Innovation handler om hele virksomheden – og alle virksomheder

Innovation handler ikke kun om at lade skævt tænkende eksistenser og genier i hvide kitler  nørde med ting, som ingen andre forstår i håbet om, at de pludselig har opfundet kuren mod kræft eller en app, der sikrer evigt liv. Det handler ikke kun om at opfinde nye produkter. Innovation kan lige så vel handle om virksomhedens forretningsmodel, processer, organisation eller markedsføring. Et eksempel er Dell, som hverken opfandt computeren eller så vidt vides noget som helst andet. Men virksomheden var i lang tid kendt for at være innovativ omkring sine produktionsprocesser, supply-chain management og e-commerce, hvilket gjorde Dell til et Fortune 500-selskab. At den så siden til en vis grad lod sig forføre af successen til at tro, den ikke kunne tabe, som Bill Gates talte om, er en anden sag.

Et andet eksempel er Apple, som hverken opfandt telefonen eller computeren, men formåede at kombinere de to teknologier i et innovativt produkt, iPhonen. Apple udviklede desuden en forretningsmodel, hvor andre virksomheder i tusindvis konstant forøger værdien af produktet ved at udvikle apps, som sælges i Apples egen App Store.

Et eksempel på innovativ markedsføring er Proctor & Gamble, der opfandt sæbeoperaen for at markedsføre sine sæber.

Den, der står stille, bliver overhalet. Innovation skal gennemsyre virksomheden, for der er altid brug for at tænke nyt og tænke fremad. I alle dele af virksomheden – og i alle virksomheder. Innovation må og skal være en indgroet del af virksomhedens kultur for at sikre udvikling, vækst og – ultimativt – overlevelse.

Denne blog er nr. 2 i en serie af 3 om innovation. Du kan læse den første blog Innovation – kliché eller konkurrenceparameter her. I den sidste blog i serien sætter vi fokus på begrebet Åben Innovation. Et begreb, som Jens Frøslev, der er professor i innovationsledelse ved CBS, mener er afgørende for virksomheders vækst – og verdens fremtid.

Husk, at du altid er velkommen til at kommentere på bloggen og stille spørgsmål. Du er selvfølgelig også velkommen til at dele den med andre – enten via mail eller sociale medier.

Lignende blogindlæg