7 ting du skal vide om at teste ledere og medarbejdere

13. oktober 2015
//

Du har sikkert selv prøvet det, for tests er efterhånden blevet en integreret del af HR- og rekrutteringsarbejdet i mange virksomheder. Uanset om I selv udfører dem eller lader eksterne konsulenter om det, er spørgsmålet: Består I brugen af tests? Bruger I dem rigtigt, og får I nok ud af dem?

To ud af tre danske virksomheder tester kandidater, før de ansætter. Det viser en undersøgelse, som CA, karrierepartner og a-kasse for højtuddannede, ved årsskiftet gennemførte blandt 705 medlemmer med ansvar eller medansvar for rekruttering. Andre undersøgelser viser en tilsvarende udvikling inden for leder- og medarbejderudvikling.

Det overrasker dig sikkert ikke. Men det gør det måske, at elitetrænere i mændenes håndboldliga som Peter Bredsdorff-Larsen fra BSV og hans kollega Ole Nørgaard fra Skjern Håndbold også bruger tests som et ledelsesværktøj. Det kan du læse mere om i et senere indlæg her på bloggen.

Formålet med at teste kandidaterne kan synes åbenlyst: At få et bedre indtryk af den person, man skal vurdere – uanset om der er tale om ansættelse eller udvikling. Men testen kan – og bør – bruges til mere end det. For eksempel til at sikre, at den kandidat, der får jobbet, også får den optimale start i virksomheden og de bedste muligheder for at udvikle sig i jobbet. Eller til at få en leder til at vokse med en ny udfordring i det rette tempo.

De 7 vigtigste ting at huske på, når du tester

1. Gør dig klart, hvad du selv kan og vil

Der skelnes typisk mellem personlighedstest og færdighedstests/IQ-tests. De udbydes i mange udgaver og niveauer, og det er langt fra ligegyldigt, hvilken test du bruger. En tommelfingerregel er, at jo mere erfaren testbruger, du er, jo mere nuancerede testværktøjer kan du anvende.

2. Vælg den rigtige test

Når du har kastet et kritisk blik på dig selv og dine kompetencer som testbruger, skal du vælge den eller de tests, der er relevante. Der er mange at vælge imellem, så det kan være en god idé at søge ekspertråd og vejledning – også selvom du allerede er testbruger i dag. Vælg generelt tests, der er udbredte og anerkendte – pålidelighed og validitet er nøgleordene.

3. Brug testen rigtigt

En grundpræmis for at bruge tests er, at man er certificeret til det. Selv det bedste værktøj kan i de forkerte hænder give et ubrugeligt resultat. Du skal selvfølgelig vide, hvad du har med at gøre, og du skal have den fornødne viden til at tolke resultaterne rigtigt.

4. Brug testen som grundlag for dialog

Tests er et dialogværktøj – ikke en facitliste. Testresultaterne er en genvej til at komme hurtigere ind til kernen i det, der virkelig er relevant at diskutere. Brug samtalen til at blive klogere på personens potentiale og på, hvordan personen udnytter sine styrker og håndterer sine svagheder.

5. Sæt testen i den rette kontekst

Mennesker agerer forskelligt i forskellige situationer – det er ingen overraskelse. Og det er det heller ikke, at vores ageren afhænger af, hvem vi samarbejder med, hvilken chef vi har osv. Når du bruger tests til at vurdere en person, skal du være meget opmærksom på, hvilken kontekst personen skal til at agere i, og hvordan det adskiller sig fra, hvad personen tidligere har prøvet.

6. Skab altid værdi for den, du tester

Udnyt din mulighed for at gøre testdialogen til en god oplevelse for din modpart. Det er kun ret og rimeligt – og i øvrigt klogt – at din modpart får en god oplevelse af processen og en konstruktiv tilbagemelding. Så efterlader du også et positivt indtryk af dig og din virksomhed.

7. Brug tests, når du vil øge præstation

Når tests kan bruges som værktøj til at opnå større indsigt i andre mennesker, siger det næsten sig selv, at de kan være relevante i mange situationer. Naturligvis i ansættelsesprocesser, men også til at få nyansatte til hurtigere at lykkes i din virksomhed. I leder- og medarbejdervurdering kan tests bruges til at sætte skub på deres udvikling og præstation. I teamvurdering til at skabe velfungerende teams, der præsterer bedre, sammen.

Anvendelsen af tests handler med andre ord ikke bare om at vælge den rigtige. Det handler i mindst lige så høj grad om at bruge testen rigtigt og at få det optimale ud af den.

Husk, at du altid er velkommen til at kommentere på blogindlægget og fortælle om dine testerfaringer og til at stille uddybende spørgsmål i kommentarfeltet.

Og glæd dig så til det næste indlæg om tests, som kommer her på bloggen om få uger. Vi har talt med håndboldtrænerne Peter Bredsdorff-Larsen fra BSV og Ole Nørgaard fra Skjern om deres brug af tests i forhold til deres medarbejdere – nogle af Danmarks bedste håndboldspillere. De to trænere har mange pointer, som kan give stof til eftertanke – også i erhvervslivet.

 

Lignende blogindlæg