Det betaler sig, når chefen tager bæredygtighed personligt

29. oktober 2020
//

Dette er en historie om forskellen på at arbejde med bæredygtighed og arbejde for det, både miljømæssigt, socialt og økonomisk. Og om, at det kan betale sig. Det er også historien om en fjerde-generations ejerleder, der har investeret sig selv 100 procent i virksomheden, både professionelt og personligt. For Morten Dilling er bæredygtighed en naturlig del af almindelig ordentlighed, og ordentlighed er den røde rettesnor i både drift og udvikling af virksomheden DILLING.

I de seneste to indlæg her på bloggen har vores CEO, Karl Kristian Hansen, skrevet om, hvad der ofte kendetegner ejerledere og deres virksomheder. En af de ting, han fremhæver, er, at ejerledere har det med at tage deres virksomhed og professionelle virke meget personligt. På godt og ondt. Det gælder i allerhøjeste grad for Morten Dilling, der er fjerde generation i spidsen for den mere end 100 år gamle undertøjsvirksomhed, DILLING. I hans tilfælde er det mere godt end ondt.

Og det personlige er i virkeligheden den vigtigste årsag til, at han i 2009 sagde ja til at overtage direktørstolen efter sin far, selvom han egentlig var godt i gang med noget andet.

“Jeg ville ikke være ham, der bare skulle hjem til Klampenborg klokken tre for at gå med hunden. Ikke et ondt ord om Klampenborg eller om hunde. Jeg vil bare aldrig risikere at falde i søvn og være ligeglad. Det skal betyde noget, hvad jeg laver,” siger han.

Trustpilot viser, at visionerne er hverdag

Dette er fortællingen om virksomheden DILLING, men også om manden Morten Dilling, der tror på, at lysten til at prøve skal være større end frygten for at fejle, og som er inspireret af vores dronning, fordi “hun skal, og det har hun accepteret”. Morten Dilling følte også, han skulle. Og nu gør han det 100 procent.

Og så er det historien om, at en virksomheds ordentlighed og bæredygtighed i forhold til miljø og mennesker er ligegyldig, hvis ikke forretningsmodellen også er bæredygtig. Den økonomiske bæredygtighed er forudsætningen for, at man kan gøre den forskel, man gerne vil.

Men vi begynder lige et andet sted.

Det står på side nul i markedsføringshåndbogen, at det er bedre, når andre roser en virksomhed og dens produkter, end når virksomheden gør det selv. Så inden vi lader direktøren selv fortælle om DILLING, giver vi lige ordet til en af kunderne, som endda taler på manges vegne:

“Hvis alle producenter og produkter, i alle brancher, var lige så gennemtænkte, seriøst ærlige og professionelt engagerede som DILLING, ville verden være et bedre sted for alle – dyr, mennesker, miljø og samfund.”

Den anmeldelse på Trustpilot er ikke unik for DILLING. Bevares, der er også mange, der “nøjes” med at rose kvaliteten af produkterne, kundeservicen og priserne. Men rose, det gør de, stort set uden undtagelse. Af de 2005 anmeldelser, der i skrivende stund findes af webshoppen dilling-underwear.dk på Trustpilot, er de 93 procent 5-stjernede, mens 6 procent er 4-stjernede.

“Flot”, tænker du måske, men hvorfor er det vigtigt? Det er det, fordi anmeldelsen ovenfor, og de mange der ligner den, ikke alene er et retvisende eksempel på, hvordan kunderne oplever DILLING.

Produktionen var bæredygtig – men forretningen var ikke

Den er også en manifestation af, at Morten Dillings visioner for virksomheden er virkelighed og ikke bare fine ord, der er trykt på en musemåtte eller en plakat i kantinen. At ord som ærlighed, ordentlighed og bæredygtighed er mindst lige så meget hverdag, som de er visioner.

“Jeg kom ind som fjerde generation i virksomheden på et tidspunkt, hvor der var et dårligt match mellem vores ønske om kompromisløs kvalitet og miljøhensyn, og et marked og en kundegruppe som kun gik op i billige priser. Min far gik højt op i renhed og økologi, men det var ikke noget, de eksisterende forhandlere, som på det tidspunkt primært var de store supermarkedskæder, lagde vægt på – i hvert fald ikke, når de skulle betale den merpris, som kvalitet og miljøhensyn fører med sig. Vi var bæredygtige i vores måde at producere undertøj på, før vi overhovedet lærte ordet bæredygtighed at kende, men det var forretningen ikke længere,” fortæller Morten Dilling og tilføjer:

“Og vi kan være nok så fromme, men selvfølgelig skal vi også tjene penge. Ellers kan vi ikke gøre tingene på den måde, vi gerne vil.”

Derfor besluttede han at lægge virksomhedens salgsstruktur om. Morten Dilling skar mellemleddet væk for at kunne producere det, der efter hans klare opfattelse er de rigtige produkter på den rigtige måde og sælge dem direkte til de forbrugere, der vil betale for det. De seneste års regnskaber afslører, at det har vist sig at være en økonomisk bæredygtig strategi, og det er en af de måder, hvorpå Morten Dilling har sat sit eget præg på den traditionsrige familievirksomhed i Sunds ved Herning.

En familie på 300

Men han har også videreført rigtig mange grundlæggende ting for DILLING som virksomhed.

“Ærlighed og ordentlighed har altid været nøgleord i vores familie, og dermed i virksomheden. Det gælder både i forhold til den måde, vi fremstiller vores produkter på, driver virksomheden og i det hele taget opfører os i forhold til hinanden og vores omverden,” siger Morten Dilling.

DILLING er en familievirksomhed i mere end en forstand. Det var Morten Dillings oldefar, Andreas, der grundlagde den ved at trave rundt på de jyske landeveje og sælge det uldundertøj, som hans kone Mine sad hjemme og strikkede. Og det var Mortens farfar Oswald, der overtog den og senere gav ansvaret videre til Mortens far, Villy. Ham vender vi i øvrigt tilbage til, for han er stadig en del af virksomheden. Men for Morten Dilling er de 300 ansatte også en del af familien.

“Når jeg kommer om morgenen, går jeg rundt i hele virksomheden og siger godmorgen til alle, præcis som min far altid har gjort. Det er en helt naturlig ting. Der må aldrig være nogen her, der føler, at jeg ikke interesserer mig for, hvad de laver. Vi er sammen om det her. Vi spiser sammen, synger sammen i kantinen hver 14. dag og gør alt muligt sammen,” fortæller han.

Det er i øvrigt Morten Dillings far og forgænger, Villy H. Bertelsen, der spiller klaver, når der er fællessang i kantinen. Og selvom Morten Dilling har sat sit eget præg på virksomheden, er han i den grad rundet af sin fars tilgang til medarbejderne og måden at drive DILLING på.

“Min far sørgede for, at vores bygninger har vinduer hele vejen rundt, for selvfølgelig skal medarbejderne havde det godt og lyst, når de er på arbejde. Det var også min far, der nedlagde toholdsskift på vores fabrik i Litauen, så medarbejderne kunne være sammen med deres børn. Det her er et fællesskab, hvor vi kender hinanden og respekterer hinanden, fordi vi vil noget sammen,” siger Morten Dilling.

Vil ikke have sten i skoen

Man mærker tydeligt, hvor meget det betyder for ham. Nogle vil måske sige, at det er for meget, og det indrømmer han også selv, næsten, at det kan være til tider.

“Det går mig altid meget på, når en medarbejder siger op, for så har jeg ikke givet det, jeg skulle. Det er ligesom at blive slået op med. Hvad kan den, der vælger at gå, få bedre et andet sted?”

For Morten Dilling handler alt om de aftryk, han og virksomheden sætter gennem hele værdikæden. Hos medarbejderne, hos kunderne, hos leverandørerne og i verden. Han har selv været i Argentina for at se på forholdene for de får og farmere, der leverer uld til Dillings undertøj, for som han siger:

“Forestil dig at tjene en masse penge på gode, lækre produkter, som kunderne er glade for – og så have den sten i skoen, at fårene, som ulden kommer fra, ikke har det godt. Vi har styr på hele vores værdikæde, fordi det er den ordentlige måde at drive virksomhed på.”

For Morten Dilling er hver eneste detalje vigtig. For hvis noget ikke er ordentligt, er det en sten i skoen. Og dem vil han ikke have. Det gælder i den grad også i forhold til kunderne.

“Vores produkter sidder allernærmest på huden, så derfor skal de være behagelige og økologiske. Det duer ikke, at nogen for eksempel får allergi af det, vi leverer.” siger han.

Derfor skal hele værdikæden og produktionen være bæredygtig. Der må der ikke være pesticidrester på markerne, hvor fårene græsser. Spildevandet fra farveriet skal være så uskadeligt, at det nærmest kan ledes direkte ud i vandmiljøet. Virksomhedens energiforbrug skal være minimalt og klimavenligt, og sådan kunne vi blive ved.

Morten Dilling bliver i hvert fald ved, for der er altid noget, der kan gøres endnu bedre. Og endnu mere bæredygtigt. Og så er vi tilbage ved det med, at lysten til at prøve skal være større end frygten for at fejle.

“Jeg har måske tvivlet på, om jeg kunne føre virksomheden videre, men jeg har aldrig været bange, for jeg har et solidt fundament at bygge på og ordentlighed at navigere efter. Det er et godt kompas.”

Lignende blogindlæg